☎️ 0348.410.959


Totul Despre Jante #1: Ghid Complet de Dimensiuni și Specificații

Colaj de jante auto pentru multiple marci

  1. Diametrul jantei
  2. Lățimea jantei
  3. Offset-ul (ET-ul)
  4. Profilul jantei
  5. Diametrul Găurii Centrale (CB-ul)
  6. Număr găuri prezoane și distanța dintre acestea (PCD-ul)

Introducere

Indiferent de vehicul și utilizarea acestuia, jantele reprezintă un element esențial — atât din punct de vedere funcțional, cât și estetic. Deși adesea ne concentrăm pe aspectul din urmă atunci când alegem un set de jante pentru vehiculul nostru, trebuie să înțelegem că jantele au o influență majoră asupra mai multor factori, precum confortul, manevrabilitatea, frânarea și chiar consumul de combustibil.

În această serie de articole, vom explora tot ce trebuie să știți despre jante: de la dimensiuni, materiale și tipuri de construcție, până la impactul asupra performanței și aspecte legale.

Acest prim articol este dedicat dimensiunilor și specificațiilor jantelor — un subiect adesea trecut cu vederea, dar extrem de important. Alegerea incorectă a dimensiunilor poate duce la probleme de siguranță, uzură prematură a anvelopelor, sau pur și simplu la imposibilitatea de a monta jantele pe mașină.

Vom desluși împreună toate acele coduri și abrevieri precum ET, PCD, J sau CB, astfel încât data viitoare când vă uitați la o jantă, să știți exact dacă este cea potrivită pentru automobilul dumneavoastră.

Ce reprezintă inscripțiile de pe jante?

Dacă ne uităm cu atenție la o jantă oarecare, putem vedea pe partea interioară a acesteia o mulțime de coduri și termeni care, pentru o persoană neinițiată, creează mai multă confuzie decât claritate. Unele din acestea sunt pur și simplu coduri de identificare pentru produs. Altele oferă informații esențiale despre specificațiile tehnice ale acestora.

Dimensiuni jante

1. Diametrul jantei

Diametrul jantei reprezintă mărimea cercului jantei, măsurată pe zona de montare a anvelopei. Astfel, această specificație nu reprezintă diametrul maxim al jantei, ci al buzei interioare a acesteia.

Diametrul se măsoară în inchi (sau, în limbaj tradițional, țoli).

Alegerea diametrului potrivit este esențială și reprezintă una din primele decizii ce trebuie luate atunci când vrem să schimbăm roțile cu totul. Acest aspect afectează confortul ocupanților, accelerația și viteza, aspectul exterior al mașinii, dar și alți factori tehnici. Alegerea unei jante cu diametrul nepotrivit poate cauza probleme atât de ordin tehnic, cât și legal!

2. Lățimea jantei

Lățimea, la fel ca și în cazul diametrului, se măsoara raportat la buza pe care se montează anvelopa și nu de la o extremă la alta. O altă asemănare cu diametrul este unitatea de măsură folosită, fiind de asemenea inch-ul.

Cele mai des întâlnite lățimi sunt de 6.0, 6.5, 7.0 și 7.5 inch, dar există și mai mari sau mai mici.

Lățimea jantei, împreună cu ET-ul (despre care vom vorbi în continuare), determină spațiul disponibil în interiorul roții pentru componente precum sistemul de frânare, dar și poziția roții de-a lungul axei sale: cu alte cuvinte, determină dacă roata stă în interiorul corpului mașinii, se aliniază cu aripa sau iese în afara sa.

O jantă mai lată, cu o anvelopă pe măsură, oferă un contact mai bun cu carosabilul, ceea ce duce pe de-o parte la o frânare mai bună (cel puțin în teorie – sunt și alți factori în joc), iar pe de altă parte la o rezistență mai mare la înaintare (și prin urmare, un consum mai ridicat de carburant. Totuși, indiferent de preferințele noastre, trebuie să alegem o jantă ce se încadrează în specificațiile producătorului.

3. Offset-ul (ET-ul) jantei

ET-ul (din germană – Einpresstiefe, cunoscut și ca offset din limba engleză) reprezintă decalajul suprafeței de montare a jantei pe butuc raportat la centrul geometric al jantei (planul aflat perpendicular pe axa jantei și la distanță egală față de marginea interioară și cea exterioară). Ne putem gândi la această măsurătoare ca la distanța cu care janta ar trebui să fie mutată fie în exterior, fie în interior, pentru ca planul exterior al butucului roții să fie aliniat perfect cu centrul jantei.

ET-ul se măsoară în milimetri (mm) și poate avea o valoare pozitivă, negativă sau chiar zero (0). Poate puțin neintuitiv, un offset pozitiv înseamnă că suprafața de contact cu butucul roții va fi spre exteriorul jantei, astfel aceasta va fi poziționată mai spre interiorul automobilului decât dacă ET-ul ar fi fost zero. Invers, un offset negativ înseamnă că centrul geometric al jantei nu va intersecta niciodată butucul roții, iar janta va rămâne mai pe exterior.

Așa cum am menționat deja, pentru o potrivire conformă, trebuie să luăm întotdeauna în calcul lățimea împreună cu offset-ul.

4. Profilul jantei

Profilul jantei reprezintă forma canalului (buzei) pe care se montează anvelopa. Cele mai comune profile sunt J, respectiv JJ. Deși la prima vedere nu este o diferență mare între diferitele profile, acestea sunt extrem de importante, deoarece asigură o bună conexiune mecanică și pneumatică între buza jantei și talonul anvelopei, fiind o chestiune de siguranță rutieră.

Mai jos prezentăm variantele de profil întâlnite:

  • J – cel mai comun profil, se întâlnește în general pe mașinile mici, de pasageri
  • JJ – ușor mai rotunjit ca J-ul, poate fi găsit la unele SUV-uri sau mașini 4X4
  • K – un profil cu o flanșă mai înaltă, îl puteți întâlni pe unele vehicule utilitare
  • JK – acest profil combină trăsături ale J-ului și K-ului; pentru vehicule comerciale
  • B – foarte rar întâlnit în ziua de azi, pe utilaje agricole și mașini vechi
  • D, E, P – profile de nișă pentru utilizări industriale sau sport
  • MT, MH etc. – profile de motociclete

Atunci când alegem o jantă, în special dacă avem de gând să o împerechem cu niște anvelope nișate, trebuie să ne asigurăm de compatibilitatea acestora.

5. Diametrul Găurii Centrale (CB-ul)

CB-ul (din engleză: Center Bore) reprezintă diametrul deschiderii din centrul jantei, ce se potrivește pe butuc. Se măsoară, ca și ET-ul, în milimetri. Un diametru prea mic nu va permite așezarea corectă a jantei, iar unul prea mare va preveni o potrivire perfectă pe butuc.

Deși, în principiu, zona centrală a roții nu are un rol structural direct, janta fiind prinsă prin prezoane, corect este ca janta folosită să aibă dimensiunile corecte chiar și în acest caz. În plus, cu cât gaura centrală are un diametru mai mic (care totuși să se potrivească pe butuc), cu atât spațiul dintre aceasta și găurile prezoanelor este mai mare, iar janta va fi mai rezistentă.

Tot în acest loc se fixează și ornamentele jantelor (căpăcelele centrale cu sigla, de obicei, a producătorului), astfel că dacă vrem să folosim ornamente originale și diametrul CB-ului trebuie să corespundă.

6. Numărul găurilor pentru prezoane și distanța dintre acestea (PCD-ul)

Aceste două specificații sunt, de regulă, grupate împreună, în forma 4×100, 5×112, sau 5×114.3 (doar câteva exemple) și sunt numite PCD (din engleză: Pitch Circle Diameter).

Prima cifră reprezintă numărul găurilor pentru prezoane, ce poate fi 4, 5, 6 sau chiar 8. În general, cu cât mașina este mai grea. cu atât fiecare roată va fi prinsă cu mai multe prezoane. Acest aspect nu poate fi variat fără a fi aduse modificări cel puțin butucului roții și sistemului de frânare.

Al doilea număr, după „x”, se referă la diametrul cercului imaginar ce străbate toate găurile pentru prezoane prin centrul lor, măsurat în milimetri. Pentru că prezoanele nu formează un cerc, ci un pătrat, pentagon, hexagon etc. (în funcție de numărul prezoanelor), ne este mai ușor să numim această măsurătoare ca fiind distanța dintre prezoanele aflate pe partea opusă a cercului, sau pe scurt, distanta dintre prezoane. Însă acest lucru este corect (presupunând că măsurăm din centrul lor) doar acolo unde avem un număr par de găuri, respectiv prezoane.

În cazul jantelor cu un număr par de prezoane, trebuie să ne asigurăm că măsurăm distanța dintre prezoanele opuse având ca punct de plecare, pe ambele părți, centrul găurilor, altfel rezultatul măsurătorilor va varia semnificativ.

Pentru jantele cu un număr impar de prezoane, măsurătoarea este mai dificilă, dar nu neapărat imposibilă. De exemplu, pentru jantele cu 5 prezoane, putem măsura distanța dintre 2 prezoane adiacente, apoi să înmulțim rezultatul cu 1.702. O metodă clasică, dar imprecisă, este măsurarea între prezoanele opuse (de exemplu 1-3, 2-4, 3-5 etc.). Vom obține însă o valoare mai mică decât cea corectă, deoarece linia măsurătorii nu descrie o diagonală a cercului imaginar format de aceste găuri.

Alte specificații

Pe lângă cele deja menționate, mai sunt și alți factori ce definesc o jantă auto. În continuare vom mai enumera pe scurt câteva din acestea, pe care le vom discuta însă în articolele următoare.

  1. Materialul de construcție – de la cele mai ieftine, din oțel, până la cele mai scumpe și performante, din fibră de carbon, jantele pot fi făcute dintr-o varietate de materiale.
  2. Design – aspectul jantelor este foarte important pentru mulți dintre noi, dar este strâns legat de performanța și siguranța lor.
  3. Greutatea – ține în primul rând de materialul din care este făcută, dar și de construcție (de exemplu, o jantă „plină” va fi mai grea ca una cu spițe).

Concluzie

Jantele au multiple specificații, toate purtând un rol foarte important nu doar în potrivirea acestora pe mașina dumneavoastră, dar și în performanța, siguranța și aspectul pe care le oferă. Înainte de a cumpăra un nou set de jante, trebuie să ne documentăm pentru a lua o decizie informată în acest sens. Este recomandat să consultăm un profesionist, pentru a face această decizie mai ușoară pentru noi și a ne lăsa să ne concentrăm pe aspectele care ne interesează.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *