Coșul tău este gol acum!
Totul Despre Jante #2: Din ce Sunt Făcute? De la Oțel la Materiale Exotice

Acest articol este a doua parte din seria noastră intitulată Totul Despre Jante. Citiți primul articol din serie aici.
Săriți direct la:
Jantele autoturismelor pot fi făcute dintr-o varietate de materiale, iar alegerea dumneavoastră poate influența complet experiența la volan, de la estetică, la confort, performanță și mai ales siguranță. Vom discuta, pe rând, atât materialele din care sunt făcute jantele auto, cât și tehnicile de fabricație pentru fiecare în parte.
1. Oțel (sau tablă)

Cele mai accesibile jante sunt cele făcute din foaie (tablă) de oțel. Se echipează din fabrică pe mașinile de buget sau chiar și pe variantele cel mai slab echipate ale unor modele de mijloc. De asemenea, sunt folosite foarte des de posesorii de turisme pentru roțile de iarnă: fiind mai ieftine, potențialele daune cauzate de intemperii și alți factori ce apar în anotimpul rece nu mai generează o cheltuială așa mare pentru înlocuire (dacă este cazul), iar jantele „bune”, de vară, nu sunt riscate. Din același motiv, sunt cele mai comune și pentru mașinile folosite în off-road, respectiv pentru vehiculele comerciale (dube, camioane).
Construcție
Jantele din oțel sunt realizate de obicei din două părți separate, asamblate ulterior:
- Discul (partea laterală) este inițial ștanțat pentru obținerea formei generale, a găurii centrale, a celor pentru fixarea prezoanelor și, nu în cele din urmă, a găurilor pentru aerisire, ce reduc și masa (greutatea) jantei. Ulterior, se presează pentru obținerea formei finale. Curbele discului au în primul rând un rol structural, dar și unul estetic.
- Cilindrul (partea peste care se montează anvelopa), este făcut tot dintr-o foaie la fel ca discul, care este apoi curbată într-un cilindru și sudată longitudinal. Apoi se lamintează (presează), proces prin care se formează și profilul jantei. Unele jante destinate vehiculelor grele/de transport au un perete dublu (două foi), însă procesul rămâne același.
Cele două părți se sudează, apoi janta trece printr-un proces de verificare și echilibrare, iar în final este supusă proceselor de finisare, cum ar fi vopsitul.
Avantaje
- Este cea mai ieftină variantă
- Oțelul are o plasticitate crescută – în caz de impact, tinde să se îndoaie și poate fi îndreptat relativ ușor
- Sunt rezistente – în ciuda punctului de mai sus, oțelul are și o elasticitate decentă.
Dezavantaje
- Sunt grele – oțelul este un material foarte dens
- Sunt inestetice – opțiunile de design sunt limitate pentru acest tip de jante
- Nu au aerisire bună – în cele mai multe cazuri, găurile pentru aerisire sunt mici, ceea ce nu permite formarea unui flux suficient de aer pentru răcirea frânelor în cazul unor mașini mai performante.
Trebuie să menționăm totuși că există modele de jante din tablă cu spițe, care nu doar că au o greutate mai mică și o aerisire mai bună, dar cu un capac potrivit peste pot fi destul de estetice.
2. Aliaj de aluminiu

Acestea sunt cele mai populare jante, permițând multiple forme și stiluri ce combat dezavantajele pe care le au jantele din oțel. Totuși, aluminiul este un material mai scump și mai greu de prelucrat corect: producerea la standarde reduse de calitate și lipsa unui control al calității adecvat poate rezulta în goluri de aer sau fisuri ce pot compromite structura jantelor. Din acest motiv, recomandăm doar achiziționarea jantelor din aliaj originale sau fabricate de producători aftermarket reputabili.
Construcție
Nu toate jantele din aluminiu sunt făcute la fel. Există mai multe procese ce pot fi folosite la fabricarea acestora. În continuare ne vom uita împreună la acestea și vom vedea diferența dintre ele.
- Turnare – cel mai comun proces, folosit pentru majoritatea jantelor OE (Originally Equipped = Echipate Original). Acest proces poate decurge în două moduri diferite:
- Turnare gravitațională – aliajul de aluminiu topit este turnat într-o formă, nu foarte diferit de cum am turna apă într-un pahar (dacă apa ar avea peste 600 de grade Celsius 🙂).
- Turnare la presiune joasă – în acest caz, aliajul este injectat în matriță, rezultând într-un material mai dens și mai rezistent, cu mai puțini pori. Totuși, jantele sunt mai ușoare, deoarece față de metoda anterioară, nu este necesară compensarea potențialelor zone problematice cu un volum mai mare.
- Turnare + flow forming (rulare la rece) – o variantă de mijloc ce începe prin turnarea jantei într-o matriță, la fel ca mai sus. Janta rezultată nu are însă forma finală, având o buză mai îngustă și mai groasă. Aceasta este „corectată” apoi pe strung, materialul fiind împins (rulat) în poziția finală, totodată aliniindu-se cristalele din care este format într-o structură mai rezistentă.
- Forjare + debitare CNC – un proces mai complicat, ce rezultă într-o jantă net superioară calitativ. Se începe prin încălzirea, apoi presarea unui bloc cilindric din aliaj de aluminiu la presiuni foarte mari (mii de tone), generând un material de o densitate foarte ridicată și efectiv fără defecțiuni. Apoi janta este formată prin debitarea pe CNC a excesului de material.
În toate cazurile, ca și pentru jantele din oțel, jantele de aliaj sunt supuse unor verificări, echilibrări și, în cele din urmă, procesului de finisare. Un procedeu ce merită menționat aici este finisarea cu diamant, pentru obținerea unor jante vopsite care totuși etalează și materialul din care sunt făcute în toată splendoarea sa. În acest caz, după vopsire, jantele intră iar într-un proces de debitare, în care vopseaua este înlăturată de pe anumite suprafețe cu freze fine de diamant.
Avantaje
- Au o greutate redusă – aluminiul este mult mai ușor ca oțelul, fără să compromită duritatea (în aliaj cu alte metale)
- Estetica este net superioară – Datorită proprietăților sale și a procesului de fabricație, aliajul de aluminiu poate lua efectiv orice formă
- Prezintă rezistență ridicată la coroziune – deși aluminiul oxidează, în aliaj cu alte metale o face mult mai lent și, în orice caz, oxidul format acționează ca un strat protector, prin comparație cu rugina care, odată apărută, accelerează procesul.
- Oferă o disipare termică mai bună – jantele din aliaj de aluminiu nu doar că permit aerului să circule mai ușor pentru a răci sistemul de frânare, dar acționează și ele ca un radiator, într-o mai mare măsură decât pot cele din oțel.
Dezavantaje
- Sunt relativ fragile – față de jantele din oțel, cele din aluminiu nu au o plasticitate la fel de mare. Prin urmare, în cazul unui impact, absorb mai multă energie și, dacă impactul este suficient de puternic, se pot fisura sau chiar sparge.
- Se repară mai greu – deși fisurile se pot suda, dacă sunt suficient de adânci acest lucru nu poate fi făcut suficient de bine pentru a recupera suficient din integritatea structurală pierdută.
- Sunt mai scumpe – Prețurile variază mult, însă, în funcție de procesele folosite, costurile de producție sunt mult mai mari decât pentru jantele de tablă.
- Sunt mai predispuse la furt – dacă atrag atenție pozitivă, cu siguranță că o vor atrage și pe cea a persoanelor rău-voitoare.
3. Aliaj de magneziu

Întâlnite în motorsport, jantele din aliaj de magneziu duc avantajele aluminiului la următorul nivel, oferind un maxim de performanță pe circuit. Însă, chiar dacă aveți bugetul necesar, nu recomandăm astfel de jante pentru condusul pe stradă (și cu atât mai puțin în off-road).
Construcție
În principiu, jantele din aliaj de magneziu pot fi produse prin aceleași metode ca cele din aliaj de aluminiu, dar în condiții mult mai strict controlate. Magneziul este inflamabil și oxidează mai ușor ca aluminiul, iar proprietățile sale diferă față de ale aluminiului (de exemplu, altă rată de expansiune/contracție termică). Astfel, atmosfera trebuie controlată atent, cât și temperatura matriței și a aliajului prelucrat.
Avantaje
- Sunt extrem de ușoare – cu aproximativ 30% mai ușoare ca cele din aluminiu
- Oferă o disipare termică optimă pentru mașinile de pe circuit
- Cresc performanța vehiculului – datorită greutății reduse, au o inerție redusă, permițând efectuarea unor manevre mai precise
- Raport greutate-rezistență optim – deși sunt mai fragile ca, de exemplu, jantele din aliaj de aluminiu forjat, raportat la greutatea lor, rezistența este una foarte bună
Dezavantaje
- Sunt foarte scumpe – atât la achiziție, cât și la întreținere
- Oxidează foarte ușor, astfel că trebuie protejate (prin vopsire, anodizare etc.), iar stratul de protecție trebuie menținut
- Au o durată de viață redusă – stresul mecanic intervine mai rapid, devenind mai fragile în timp
- Se găsesc foarte greu
4. Fibră de carbon

Ultimele, dar cu siguranță nu cele din urmă, sunt jantele din fibră de carbon. Ultraspecializate, ultrarare și ultra… tot, acestea se găsesc doar pe câteva supercar-uri și în motorsport. Sunt încă relativ noi și este posibil să devină mai comune cu timpul, dar nu vă așteptați să fie disponibile pentru autoturisme de serie prea curând.
Construcție
Așa cum se intuiește și din denumirea lor, aceste jante sunt făcute din fibre de carbon împletite și unite printr-o rășină. Benzi, țesături sau plăci pre-impregnate cu rășină se laminează manual pe o matriță pentru formarea acestora. Ulterior sunt supuse unor procese de finisare pe CNC.
Se pot folosi și inserții metalice în zone critice, sau se pot crea jante hibrid, ce constă numai parțial în fibră de carbon.
Avantaje
- Sunt cele mai ușoare – cu până la 50% mai ușoare ca cele din aluminiu forjat
- Rigide direcțional – Fibrele de carbon sunt extrem de rezistente, însă numai de-a lungul lor. Astfel, în funcție de cum au fost laminate, tind să fie mai rezistente într-o anumită direcție.
- Aspect unic. Nu credem că mai e nevoie să adăugăm nimic aici.
- Super-rezistente la coroziune – nu oxidează.
Dezavantaje
- Extrem de scumpe – au cel mai mare cost.
- Fragile la impact – deși sunt rezistente la rulaj, nu au același avantaj și în cazul unui impact.
- Sunt extrem de greu sau chiar imposibil de reparat.
- Imposibil de găsit.
Ce jante să alegem?
Realist vorbind, avem de ales doar între primele două variante. În acest caz, sfatul nostru este următorul:
Alegeți jantele din oțel dacă nu vă permiteți jante din aliaj sau dacă folosiți mașina pentru activități în care integritatea jantelor este pusă în pericol (off-road, scopuri utilitare, condus în condiții proaste de drum – gropi, zăpadă, gheață). Pentru un aspect plăcut, alegeți un model cu spițe și un set de capace special concepute pentru acestea.
Alegeți jantele din aliaj de aluminiu dacă mergeți pe drumuri asfaltate, fără gropi (prea adânci). Achiziționați doar mărci de încredere (OE sau branduri aftermarket reputabile).
Bineînțeles, sfatul nostru este bazat strict pe practicalitate. Altfel, nu există niciun motiv pentru care să nu folosiți jante de aliaj iarna sau pe drumuri neasfaltate, sau, invers, jante de tablă tot timpul.
Lasă un răspuns